Tuesday, December 15, 2009

Tajdid Iman: Agenda jahat bertopeng kebebasan bersuara

Pemimpin muslim perlu amanah, waspada dengan golongan bencikan kesatuan negara Islam

TANYA seorang sahabat Muslim kepada saya ketika berceramah di Kuching, Sarawak, tidak lama dulu. "Ustaz, adakah sebagai penjawat awam, saya berdosa kerana meluluskan pelan rumah ibadat bukan Islam?"

"Saya pula dalam dilema kerana diarahkan pihak atasan untuk meluluskan permohonan tanah bagi pembinaan kuil di kawasan tapak tanah yang cukup luas," soal seorang lagi sahabat yang juga Pengerusi Jawatankuasa Masjid di kawasan Petra Jaya.

Saya katakan kepada dua sahabat ini. "Buatlah kerja kamu kerana kamu penjawat awam sebuah negara yang menjalankan polisi memberikan hak dan keadilan kepada semua rakyatnya, Muslim dan bukan Muslim. Bahkan kalau kamu menzalimi golongan zimmi (bukan Islam), dosanya adalah umpama zalim kepada sesama Muslim." Ini dijelas hadis Rasulullah yang bermaksud: "Sesiapa yang menyakiti golongan zimmi, maka umpama menyakiti Aku (Nabi SAW)."

No comments:

Post a Comment